1. Hewan
yang hendak diqurbankan itu hendaklah dalam keadaan sempurna tanpa ada
kecacatan yang nyata tanpa ada kecacatan yang nyata dan mengurangkan daging
atau memudaratkan kesehatan.
2. Dilakukan
pada waktu yang dikhususkan untuk menjalankan ibadah qurban.
3.
Ibadah
qurban hendaklah disertakan dengan niat.
JENIS
HAIWAN YANG BOLEH DIJADIKAN QURBAN:
Ulama'
bersepakat bahawa binatang yang boleh dijadikan qurban hanyalah binatang yang
diketegorikan sebagai al-an'am iaitu unta, lembu (termasuk kerbau),
kambing dan biri-biri sama ada jantan atau betina.
UMUR
BINATANG QURBAN:
1.
Unta
berumur 5 tahun masuk ke 6 tahun.
2.
Lembu
/ kerbau / kambing 2 tahun masuk ke 3 tahun.
3. Biri-biri
/ kibas setahun masuk kedua atau sudah bersalin gigi hadapan walaupun belum
cukup setahun tetapi melebihi 6 bulan.
KECACATAN YANG
MENGHALANG SAHNYA QURBAN:
1. Hendaklah ia sejahtera daripada sembarang
kecacatan seperti tiada telinga atau terpotong ekor, gila, kudun, sangat kurus,
buta dan sebagainya.
2. Ada 4 kecacatan utama yang telah
disepakati oleh Ulama' yang menghalang syahnya qurban yaitu berdasarkan hadis
riwayat Barra' bin Azib yaitu sabda Rasullah Saw: Maksudnya: "empat jenis kecacatan
yang tidak harus diperbuat qurban iaitu buta sebelah mata, berpenyakit, tempang
dan terlalu kurus".
3. Daripada hadith di aras Ulama' telah
mengqiaskan kepada kecacatan yang seumpamanya atau lebih teruk daripada
kecacatan tersebut. Ia dapat diringkaskan seperti berikut:
1)
Tiada
atau terpotong telinga ataupun lidahnya walaupun sedikit begitu juga yang
terpotong ekornya.
2)
Gila.
3)
Berkudis
walaupun sedikit.
4)
Haiwan
yang baru melahirkan anak atau yang bunting.
5)
Tersangat
kurus.
6)
Buta
sebelah mata atau kedua-duanya.
7)
Berpenyakit
8)
Tersangat
tempang
4. Tetapi,
jika telah bernazar untuk qurban binatang yang sudah ada kecacatan tersebut,
wajarlah dia melaksanakannya.
5. Hewan
yang tiada ekor, tiada gigi atau patah setengah giginya, tiada zakar, hewan
yang dikasi zakarnya boleh dijadikan binatang qurban.
6. Makruh
mengorbankan haiwan yang tidak bertanduk atau patah tanduknya begitu juga
haiwan yang terbelah atau bertebuk telinganya.
KEHARUSAN
BERKONGSI HEWAN QURBAN:
1. Seekor
unta, lembu atau kerbau itu harus dikongsi oleh tujuh orang sama ada dari
keluarga yang sama atau yang lain walaupun tidak semuanya bermaksud qurban,
misalnya ada antaranya bermaksud aqiqah.
2.
Bagi
seekor kambing atau biri-biri hanya cukup untuk seorang saja, tetapi harus
berkongsi dengan orang lain dalam pahala berkorban dengan seekor korban itu.
3. Adalah
afdhal dibuat qorban bagi seorang dengan seekor unta, kerana banyak
dagingnya untuk dibahagikan kepada fakir. Kemudian lembu atau kerbau, kemudian
biri-biri dan kemudian kambing.
4. Berkorban
dengan 7 ekor kambing itu lebih afdhal daripada seekor unta atau lembu
kerana daging kambing lebih baik dan lebih banyak darah yang tumpah ketika
disembelih.
5.
Berqurban
dengan seekor kambing itu pula lebih afdhal daripada seekor lembu atau
unta yang dikongsi oleh tujuh orang.
6. Yang
utamanya binatang qurban itu adalah berwarna putih, kemudian kuning, diikuti
dengan warna putih tetapi tidak bersih putihnya, kemudian binatang yang
sebahagian bulunya berwarna hitam, kemudian yang berwarna hitam semua bulunya,
diikuti dengan binatang qurban yang berwarna merah bulunya.
WAKTU
PELAKSANAAN IBADAH QURBAN:
1.
Bermula
daripada terbit matahari pada Hari Nahr (10 Zulhijjah)
2.
Waktu
yang afdhal melakukannya ialah ketika matahari telah naik sekadar 7 kaki dari
ufuk.
3.
Berkekalan
waktu qurban ini sehingga terbenam matahari pada 13 Zulhijjah.
4. Dari
Jundub r.a. :Rasulullah melaksanakan sholat (idulAdha) di hari penyembelihan,
lalu beliau menyembelih, kemudian beliau bersabda:"Barangsiapa menyembelih
sebelum sholat maka hendaknyha ia mengulangi penyembelihan sebagai ganti,
barangsiapa yang belum menyembelih maka hendaklah ia menyembelih dengan
menyebut nama Allah". (H.R. Bukhari dan Muslim).
5.
Dari
Barra' bin 'Azib, bahwa paman beliau bernama Abu Bardah menyembelih qurban
sebelum sholat, lalu sampailah ihwal tersebut kepada Rasulullah s.a.w. lalu
beliau bersabda:"Barangsiapa menyembelih sebelum sholat maka ia telah
menyembelih untuk dirinya sendiri dan barang siapa menyembelih setelah sholat
maka sempurnalah ibadahnya dan sesuai dengan sunnah (tradisi) kaum
muslimin"(H.R. Bukhari dan Muslim).
6.
Hadist
Barra' bin 'Azib, Rasulullah s.a.w. bersabda:"Pekerjaan yang kita mulai
lakukan di hari ini (Idul Adha) adalah sholat lalu kita pulang dan menyembelih,
barangsiapa melakukannya maka telah sesuai dengan ajaran kami, dan barangsiapa
memulai dengan menyembelih maka sesungguhnya itu adalah daging yang ia
persembahkan untuk keluarganya dan tidak ada kaitannya dengan ibadah"(H.R.
Muslim).
7.
Imam
Nawawi menegaskan dalam syarah sahih Muslim bahwa waktu penyembelihan sebaiknya
setelah sholat bersama imam, dan telah terjadi konsensus (ijma') ulama dalam
masalah ini. Ibnu Mundzir juga menyatakan bahwa semua ulama sepakat mengatakan
tidak boleh menyembelih sebelum matahari terbit.
8.
Adapun
setelah matahari terbit, Imam Syafi'i dll menyatakan bahwa sah menyembelih
setelah matahari terbit dan setelah tenggang waktu kira-kira cukup untuk
melakukan sholat dua rakaat dan khutbah. Apabila ia menyembelih pada waktu
tersebut maka telah sah meskipun ia sholat ied atau tidak.
9.
Imam
Hanafi mengatakan: waktu penyembelihan untuk penduduk pedalaman yang jauh dari
perkampungan yang ada masjid adalah terbitnya fajar, sedangkan untuk penduduk
kota dan perkampungan yang ada masjid adalah setelah sholat iedul adha dan
khutbah ied.
10.
Imam
Malik berkata: waktu penyembelihan adalah setelah sholat ied dan khutbah. Imam
Ahmad berkata: waktunya adalah setelah sholat ied.Demikian, waktu penyembelihan
berlanjut hingga akhir hari tasyriq, yaitu tanggal 13 Dzulhijjah.
11.
Tidak
ada dalil yang jelas mengenai batas akhir waktu penyembelihan dan semua
didasarkan pada ijtihad, yaitu didasarkan pada logika bahwa pada hari-hari itu
diharamkan berpuasa maka selayaknya itu menjadi waktu-waktu yang sah untuk
menyembelih qurban.
12.
Menyembelih
hewan qurban di malam hari hukumnya makruh sesuai pendapat Imam Syafii. Bahkan
menurut imam Malik dan Ahmad: menyembelih pada malam hari hukumnya tidak sah
dan menjadi sembelihan biasa, bukan qurban.
ORANG
YANG MENYEMBELIH BINATANG QURBAN:
1.
Para
ualama menganjurkan agar yang melakukan penyembelihan afalah orang yang
berqurban itu sendiri, sekiranya dia pandai menyembelih. Tetapi mereka juga
sependapat mengatakan harus mewakilkannya kepada orang lain. Afdhalnya wakil
itu adalah orang Islam yang mengetahui akan hukum-hakam mengenai korban.
2.
Adalah
afdhal orang yang tidak pandai menyembelih berwakil kepada orang lain untuk
menyembelih bagi pihak dirinya dan sunat bagi orang yang berwakil itu hadir dan
menyaksikan penyembelihan ke atas binatang qurban tersebut.
3.
Makruh
hukumnya mewakilkan qurban kepada kanak-kanak atau orang buta.
NIAT
IBADAH QURBAN:
1.
Tidak
memadai jika seseorang itu hanya membeli binatang dengan niat hendak
diqurbankan tanpa dilafazkan niat itu.
2.
Disyaratkan
berniat ketika menyembelih binatang qurban jika dilakukan sendiri. Adalah
memadai jika orang yang berwakil itu berniat ketika wakilnya menyembelih korban
berkenaan dengan disaksikan oleh orang yang berwakil tadi.
3.
Walaubagaimanapun
adalah lebih baik orang berwakil itu, ketika menyerahkan korban, menyuruh
wakilnya berniat bagi pihak dirinya ketika dia menyembelih korban tersebut.
4.
Tidak
disyaratkan niat jika melakukan qurban nazar.
HUKUM
QURBAN BAGI PIHAK ORANG LAIN:
1.
Tidak
sah menyembelih korban bagi pihak orang lain yang hidup dengan tiada izinnya.
2.
Begitu
juga bagi pihak orang yang telah mati dengan tiada wasiat atau pesanan
daripadanya.
3.
Apabila
qurban itu dilakukan kerana wasiat simati maka wajib disedekahkan kesemuanya.
PERKARA-PERKARA
SUNAT KETIKA QURBAN:
1. Apabila menjelang 10 Zulhijjah,
tidak digalakkan empunya qurban memotong rambut dan kukunya sehingga dia
melaksanakan ibadah qurban.
2. Semasa menyembelih binatang qurban
disunatkan :
a.
Membaca
Bismillahirrohmanirrahim
b.
Berselawat
ke atas Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam.
c.
Menghadapkan
binatang itu ke arah kiblat di atas rusuk kirinya.
d.
Bertakbir
sebelum membaca Bismilah dan selepasnya.
e.
Membaca
doa : Maksudnya: "Ini adalah nikmat daripada Mu dan aku mendekatkan diri
kepadaMu dengannya."
3.
Sebaik-baiknya
ibadah qurban ini dilaksanakan sendiri tetapi harus diwakilkan kepada orang
lain.
NIAT IBADAH QURBAN DAN
PERKARA SUNAT KETIKA QURBAN:
1.
Qurban
Wajib dan Qurban Nazar : Bagi daging
korban kerana sembelihan wajib seperti nazar maka hukumnya Wajib disedekahkan
kesemuanya. Haram ke atas orang yang berkorban itu memakan daging tersebut.
Jika telah dimakan daging itu maka Wajib diganti kadar yang dimakan itu tetapi
tidak wajib dia menyembelih semula yang lain.
2.
Qurban
Sunat : Bagi daging korban sunat pula,
adalah Sunat bagi orang yang empunya korban memakan sebahagian daripadanya
sebagaimana firman Allah Ta'ala dalam Surah al-Haj ayat 28: Maksudnya : "….Maka makanlah daripadanya
dan beri makanlah kepada orang-orang yang sangat fakir. Wajib disedekahkan
sebahagian daripada daging-daging korban sunat itu kepada golongan fakir dan
miskin yang beragama Islam dalam keadaan mentah lagi basah (belum dimasak). Adalah Afdhal jika yang empunya korban itu
hanya mengambil sedikit daripada daging korban berkenaan manakala sebahagian
besar daripadanya disedekahkan. Daging yang disedekahkan akan menjadi milik
penerima sepenuhnya di mana dia boleh menjual, melelong atau menghadiahkan
daging tersebut kepada orang lain dan sebagainya.
3.
Jika
daging korban itu ialah korban disebabkan wasiat dari seorang yang telah
meninggal dunia, maka tidak boleh dimakan dagingnya oleh orang yang membuat
korban untuknya dan tidak boleh dihadiahkan kepada orang kaya kecuali ada
izinnya.
4.
Haram
menyedekah atau menghadiahkan daging korban kepada orang kafir walaupun
sedikit.
5.
Tidak
harus memindahkan daging qurban ke daerah lain sebagaimana dalam hukum zakat.
6.
Haram
ke atas orang yang melaksanakan korban atau warisnya menjual daging korban itu
atau kulitnya atau bulunya atau sesuatu daripada binatang korban itu
sebagaimana sabda Rasullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam : Maksudnya: "Siapa
yang menjual kulit korban (udhiyyah) itu maka tiada dikira korban
baginya." (Hadis riwayat al-Hakim)
7.
Haram
menjadikan kulit dan daging binatang korban itu sebagai upah kepada
penyembelih, tetapi harus diberikan kepadanya dengan jalan sedekah atau hadiah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Tinggalkan Coment Anda Disini